تغییرات مغزی در دیابت نوع 1

29 ژوئن 2017- دانشمندان تفاوت‌هایی را در الگوهای مغزی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به افراد سالم شناسایی کردند که می تواند پیامدهایی برای درمان‌های آتی داشته باشد.

 این یافته‌ها همچنین توضیح می‌دهند که چرا دیابت نوع 1 بر مغز در طول فعالیت شناختی تأثیر می‌گذارد و نشان می دهد که در برخی موارد مغز برای جلوگیری از اختلال شناختی سازگاریهایی را در خود ایجاد می‌کند.

 محققان دانشگاه بارسلونا با استفاده از تکنیک‌های تصویر برداری عصبی به بررسی الگوهای مغزی 22 فرد مبتلا به دیابت و مقایسه‌ی آن با 16 فرد سالم همسان (کنترل) پرداختند. سپس از شرکت کنندگان خواسته شد تا در مجموعه‌ای از آزمونهای شناختی و حافظه ای شرکت کنند.

این افراد در یک مجموعه از آزمونهای حافظه شامل آزمونهای محرک‌های کلامی و بصری نظیر تشخیص مربع‌های سفید و قرمز در اطراف یک نقطه‌ی ثابت در پس زمینه‌ی سیاه شرکت کردند و در حین انجام این آزمونها، محققان فعالیت مغز افراد را اندازه‌گیری کرده و به بررسی تغییر میزان جریان خون در مناطقی از مغز که بیشترین میزان مصرف انرژی را داشتند، پرداختند.

نویسنده‌ی ارشد این مقاله دکتر Joan Guardia-Olmos گفت: پاسخ رفتاری به این وظایف دراین آزمایشات تقریباً در هر دو گروه یکسان بود اما فعالیت مغزی آنها با هم متفاوت بود، درافراد مبتلا به دیابت نوع 1 فعالیت ناحیه‌ی کورتکس کمتر از گروه کنترل بود.

همچنین درافراد مبتلا به دیابت نوع 1 عملکرد شناختی در انجام این وظایف با محرک‌های کلامی ضعیف‌تر بود، دانشمندان بر این باورند که این کاهش به دلیل بیماری خودایمنی است.

 محققان می‌گویند: تفاوت در الگوهای فعالیت مغزی می‌تواند به دلیل مکانیزم‌های جبرانی سازگار کننده ای باشد که برای بهبود کارایی مغز درحین وظایف شناختی برای حل مشکلات پیچیده ایجاد می‌شود.

 آنها افزودند که این تغییرات در الگوهای فعالیت مغزی می‌تواند ناشی از فقدان انسولین باشد اما برای بررسی صحت این فرضیه و درک این یافته‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

دکتر Guardia-Olmos می‌گوید: چنانچه این نتایج تایید شود، طراحی برنامه‌هایی برای حفظ فعالیت های شناختی درافراد مبتلا به دیابت که درحال حاضر زیاد رایج نمی باشند، مهم است. نتایج این مطالعه درمجله‌ی PLOS One منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/study-identifies-brain-changes-in-type-1-diabetes-94195664.html